Jak nie tracić szans sprzedaży? Zadbaj o relację z klientem!

Szansa sprzedaży to zobrazowanie działań jakie mogę zostać podjęte w celu zawarcia określonej transakcji, od planowania aż do finalizacji sprzedaży. Możliwość dzielenia na poszczególne etapy całego procesu oraz poddawanie go wnikliwej analizie umożliwia w niebywale prosty sposób opracować indywidualne metody sprzedaży. Za sukcesem tych działań stoi system CRM, który skutecznie i łatwo pozwala zarządzać relacjami z klientami.

Dlaczego tracimy szanse sprzedażowe?
Ilość pracy, nowych tematów i nieustanna presja czasu powoduje, że nawet najbardziej zorganizowane i uporządkowane osoby o czymś zapominają np. wykonanie ważnego telefonu, czy wysyłka oferty. Nie mając wglądu w całą historię klienta z czasem umykają nam istotne informacje, co w efekcie sprawia, że nasze podejście do każdej sprawy staje się generyczne. Przygotowane oferty nie są dostosowane w indywidualny sposób, nie trafiamy w oczekiwania klienta, aż w końcu tracimy budowaną relację i potencjalną szansę sprzedaży.

Jak nie tracić szans sprzedaży w małej firmie?
Kluczowy jest przede wszystkim czas reakcji w kontakcie z klientem. Szybka odpowiedź to większa szansa sprzedaży. Dlaczego? Jeśli uda nam się zareagować niezwłocznie, nawiążemy relacje, która zostanie w pamięci klienta. Warto wiedzieć, że najbardziej produktywnym czasem jest dla nas pierwsza połowa dnia. To właśnie wtedy nasz organizm ma najwięcej energii, a my pracujemy wydajniej. Kontaktując się z potencjalnym klientem w godzinach porannych mamy największą szansę na nawiązanie dialogu, który w efekcie zrodzi nam potencjalną opcję sprzedaży. Bardzo istotnym elementem jest odpowiednia kwalifikacja procesu. Każdą możliwą szansę sprzedaży należy zapisać w systemie, przydzielając jej odpowiednią wartość i etap. W efektywnym zarządzaniu zasadniczo należy określić ramy czasowe, czyli konkretny termin szacujący zamknięcie szansy sprzedaży. Następnie mamy możliwość przenoszenia potencjalnej szansy sprzedaży do kolejnych etapów oraz powiązanie jej z konkretnym kontrahentem. Regularne dodawanie nowych tematów oraz systematyczne aktualizowanie bieżących spraw pozwoli nam mieć bieżący widok na status sprawy. Możliwość łatwego delegowania zadań, usprawni pracę w każdym zespole, a klient będzie zawsze pod opieką. Korzystanie z systemu CRM będzie przypominać o zadaniach, telefonie do klienta, czy zbliżającym się terminie zamknięcia szansy sprzedaży. Wgląd w pełną historię relacji z klientem da poczucie pełnej kontroli.

System CRM to narzędzie, które daje możliwość stworzenia prawdziwej skarbnicy wiedzy dotyczącej wszystkich szans sprzedaży. Dzięki bieżącemu uzupełnianiu systemu, odpowiedniemu opisowi każdego tematu w prostu sposób uda się przeanalizować, co nam się udało, dając wgląd kto jest zainteresowany produktem i dlaczego. Stworzenie statystyk pozwoli zobrazować też to, dlaczego niektóre szanse sprzedaży nie miały perspektywy. Zbudujesz konkretną bazę, w której zobaczysz z kim przegrywasz i dlaczego oraz kto jest konkurencją. Te wszystkie informacje pozwolą w przyszłości ulepszać procesy działań oraz nie tracić potencjalnych szans sprzedaży.